Translate

luni, 28 octombrie 2024

"Anul Nou care n-a fost"


Am fost , vineri, să văd filmul :"Anul Nou care n-a fost". Am  fost la un cinema vechi, de cartier. Am crezut că mă întorc, real, înainte de 1990! Cândva, cred că era un cinema cochet.






În sala rece, am fost 10 persoane!

M-a amuzat când caserița ,i-a spus unei doamnei; "sper că sunteți îmbrăcată bine, că e foarte frig"! Da, a fost frig! 

Am retrăit starea de frică, lipsa libertății...

˙˙˙˙

Catalogat ca tragicomedie, filmul „Anul nou care n-a fost” a câștigat două premii importante la Festivalul de Film de la Veneția:

-cel mai bun film din secțiunea Orizzonti;
-premiul FIPRESCI pentru cel mai bun film din secțiunea Orizzonti și secțiunile paralele.

Iar scenaristul și regizorul Bogdan Mureșanu a fost recompensat cu Premiul Bisato d’Oro 2024 – pentru cel mai bun scenariu din partea criticilor independenți.

Filmul a fost premiat și pentru imaginea semnată de Boróka Biró, cu o mențiune specială în cadrul Authors under 40 Award „Valentina Pedicini”.

Bogdan Mureșanu, regizorul filmului „Anul nou care n-a fost”, spune într-un interviu pentru Europa Liberă că ideea filmului a plecat de la o emisiune TV de ode dedicate dictatorului Nicolae Ceaușescu.

Emisiunea a fost filmată în noiembrie/ decembrie 1989 pentru programul de Anul Nou din acel an și nu a mai fost difuzată niciodată.

„Era un spectacol de televiziune cu ode, Plugușorul patriotic cum se numea atunci, care nu a mai fost difuzat niciodată, și mare parte din film este structurat pe această încercare ridicolă de a păstra ceva din acel regim care se prăbușea, din acea lume care era mai curând o inerție, o inerție care putea distruge destine”, spune Bogdan Mureșanu.

Regizorul arată că a denumit filmul Anul Nou care n-a fost și pentru că Anul Nou de după Revoluție a venit încărcat cu mult entuziasm și, pentru românii care scăpau de regimul comunist, părea că lucrurile se vor schimba.

„Dar după cum bine știți, a urmat o dezamăgire destul de repede, inclusiv expresia lui Ion Iliescu cu comunism cu fața umană, asta după ce muriseră oameni. Vă dați seama ce dezamăgire uriașă. Știm că a început o serie de proteste atunci”.

Cel mai greu pentru reconstituirea lucrurilor exact așa cum arătau în 1989 a fost găsirea unor monitoare pentru emisiunea „Plugușorul patriotic”. Camerele TV din anii '80 nu le-a găsit pe nicăieri, așa că a trebuit să le printeze 3D.

„Monitoarele funcționale, camere și tot ce însemna un studio din anii 80 le-am refăcut, le-am recreat. Am căutat vreme de luni întregi mașini ca acelea”, spune Bogdan Mureșan.

„Îmi dau seama că avem niște oameni extraordinari în cinema. În acest film sunt 42 de actori care au fost extraordinar de profesioniști, de serioși”.

Din distribuția filmului fac parte actorii: Adrian Văncică, Nicoleta Hâncu, Mihai Călin, Andrei Miercure, Emilia Dobrin, Iulian Postelnicu, Manuela Hărăbor, Ioana Flora, Ada Galeș, Victoria Raileanu, Elvira Deatcu, Marian Râlea, Vasile Muraru, Ion Sapdaru, Mircea Andreescu, Radu Gabriel, Vlad Ionuț Popescu, Theodor Șoptelea, Răzvan Vasilescu, Ioan Paraschiv, Doru Cătănescu, Gabriel Spahiu, Angel Popescu, Nicodim Ungureanu, Ilinca Hărnuț, Sorin Cociș, Marius Damian, Marian Adochiței, Dana Voicu, Afrodita Androne, Virgil Aioanei, Luca Toma și mulți alții.

Sursă informatii: Andreea Ofițeru, Europa Liberă România

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

"Anul Nou care n-a fost"

Am fost , vineri, să văd filmul :"Anul Nou care n-a fost". Am  fost la un cinema vechi, de cartier. Am crezut că mă întorc, real, ...