Translate

miercuri, 21 februarie 2024

Papanași de .. poveste!

Ieri, a venit fiul meu cu prietena lui, la noi.
Și pentru că este și mama mea, la noi, am frământat un aluat de papanași si mi-am răsfățat familia!

Papanași prăjiți cu:
1. smântână,  dulceață de toporași (făcută-n casă )
2. smântână,  ciocolată Nutela,dulceață de toporași 








 Papanașii sunt un desert tradițional. Este posibil ca acest cuvânt să provină din latinescul papa, care înseamnă (printre altele) „mâncare de copii”.


"Aceste gogoşi delicioase au o legendă amuzantă care vine tocmai din … Danemarca. Un căpitan de vas, încercând să strunească cârma în timp ce mânca o gogoaşă, probabil luat prin surpindere de valurile puternice, a înfipt desertul într-una din spiţele cârmei ca să îşi poată folosi ambele braţe şi a salvat generaţii întregi de gospodine de la coacerea miezului problematic. 

Se pare că papanașii moldovenești își au rădăcinile în gomboțul cu brânză din Austria și Ungaria. Forma prăjită apare în zona Bucovinei. Papanaşii fierţi sunt prezenți și azi în țările urmașe ale Imperiului Austro-Ungar, dar și în regiunile românești care odinioară au făcut parte din acest conglomerat de popoare. Spre exemplu ardelenii, deși au dat și varianta prăjită a papanașilor, când vorbesc de papanași se referă clar la cei fierți, din compoziție de brânză de vaci si gris, aromati cu coaja de lămâie și vanilie."

Sursă: Historia 


11 comentarii:

  1. Ce istorie simpatică a papanașilor. Nu o știam. Mulțumesc.
    Papanașii tăi arata superb, noroc că am mâncat deja, dar tot salivez așa măcar un pic aici pe tastatura.
    O noapte liniștită!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc frumos!
      Arată bine pentru că îmi place mult să decorez!
      Noapte liniștită și somn odihnitor!

      Ștergere
  2. Chiar simpatica povestea si interesante informatii. Eu papanasii ii asociez cu cei fierti - nu imi amintesc sa fi mancat si prajiti. Simpli, cu branza de vaci si putin zahar.

    Foarte interesante combinatii - ma bucur ca ne-ai povestit. Eu ma intreb insa cum este cu dulceata de toporasi - stiu ca sunt si flori comestibile, dar nu prea am avut de-a face cu asa ceva. Doar dulceata din petale de trandafiri am mancat :).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc!
      Mă bucur că informațiile sunt de folos.
      O sa fac o postare despre dulcețuri de primăvară, curând!

      Ștergere
  3. The deserts look so wonderful there!

    RăspundețiȘtergere
  4. Ce bine arata papanasii tai! Sa va fie de bine!
    Eu nu cred sa fi mâncat vreodată papanasi, stiu, stiu, cred ca sunt singura persoana din România care nu a mâncat papanasi :))
    Cand vine soțul meu o sa degustam impreuna o porție de papanasi, el e cu atât mai intrigat pentru ca a tot auzit ca străinilor le plac papanasii, asa ca e chiar obligatoriu sa ii degustam!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc pentru vizită!
      Când făceam școala de bucătari, la Brașov, fiul meu, avea 5 ani.Șeful bucătar din restaurantul în care făceam practică, ii făcea papanași cu înghețată, ciocolată și frișcă!
      O nebunie!
      Merită încercat rețetă clasică!

      Ștergere
    2. Ce chestie, si eu tot in Brasov sunt! :))

      Ștergere
  5. dulceață de toporași?! wow asa ceva nu am mai auzit! Povesteste-ne mai in detaliu te rog! ♥ Si despre papanasi, nu ai zis, i-ai fiert sau i-ai prajit, cum i-ai facut? Foarte bine arata in farfurie, asa decorati cu ... panselute (asa mi se par, sau?) ♥
    Iar cana cu ghiocei din tabloul de fundal este o superbatie!
    O zi frumoasa sa ai, Liliana draga!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Fac de câțiva ani, dulceață din flori de primăvară de:toporași, liliac, flori de salcâm!
      O sa scriu, curând despre ele.
      Papanași sunt prăjiți!
      Mulțumesc frumos pentru vizită și gânduri!

      Ștergere

Pască cu ciocolată albă

  Ingrediente: 1kg brânză de vaci 400 g ciocolata alba  200 g zahar 1 kg branza dulce de vaci 20% grasime 6 oua 1 lingura esenta de portocal...