Translate

miercuri, 8 februarie 2023

Jurnalul

 "Scrierea într-un jurnal activează funcția de narator a minții noastre. Studiile au sugerat că simpla notare a relatării noastre despre o experiență provocatoare poate scădea reactivitatea fiziologică și ne poate crește sentimentul de bunăstare, chiar dacă nu arătăm niciodată ceea ce am scris nimănui."

Daniel J. Siegel






"Pentru a spune o poveste care are sens, creierul stâng trebuie să pună lucrurile în ordine, folosind cuvinte și logica. Creierul drept contribuie cu senzațiile corporale, emoțiile brute și amintirile personale, astfel încât să putem vedea întreaga imagine și să ne comunicăm experiența. Aceasta este explicația științifică din spatele motivului pentru care scrierea în jurnal și vorbirea despre un eveniment dificil poate fi atât de puternică în a ne ajuta să ne vindecăm. De fapt, cercetările arată că atribuirea unui nume sau a unei etichete a ceea ce simțim, literalmente, calmează activitatea circuitelor emoționale din emisfera dreaptă."

Daniel J Siegel



"A scrie zilnic sau cât mai des in jurnal te ajută să intri in contact cu lumea ta interioară, să iți clarifici gândurile și stările emoționale de peste zi. In timp ajungi să te cunoști mai bine, să îți înțelegi mai bine reacțiile, modul de a gândi, alegerile. Totodată, jurnalul poate fi locul unde pot fi exprimate cele mai neacceptabile gânduri și emoții.

A scrie constant sau ocazional intr-un jurnal are in primul rând rolul de a ventila emoțiile care ne provoacă disconfort. Acest rol este cu atât mai important cu cât persoana nu are cui povesti sau nu vrea sa împărtășească cuiva experiențele sau stările emoționale prin care trece. Când scriem despre emoții puternice precum furia, tristețea, dezamăgirea sau alte emoții care ne creează disconfort, scrisul ne ajută să le exprimam intr-un mod sănătos. Scrisul in jurnal este in același timp și o metoda de a ne identifica și accepta emoțiile și si stările prin care trecem.

Scrie exact așa cum simți, fără să te cenzurezi. Dă-ți voie să scrii acele emoții și gândurile pe care nu le-ai putea exprima in altă parte sau către o altă persoană. Fără vină, jena sau teamă ca cineva ar putea citi." 


Scrisul te poate ajuta să te înțelegi mai bine, să-i înțelegi pe ceilalți, să -ți " numești" emoțiile,  să fii mai disciplinat,  să te dezvolți.

        Într-o lume în care tot alergăm,  jurnalul poate fi acel moment de conectare la tine, la ceea ce ai trăit,  la ceea ce simți! Un moment în care să-ți aduci aminte cine ești,  ce îți dorești, unde vrei să ajungi!
       O zi  cu timp de conectare cu tine, cu emoțiile tale,cu povestea ta, cu Dumnezeu!









9 comentarii:

  1. da, cred că este mult adevăr în cele relatate, nu degeaba ne puneau la școală să facem compuneri, poate că nu întâmplător țineam jurnale când eram foarte tineri, sînt ferm convins că scrisul ajută foarte mult, chiar dacă nu-l citește nimeni, cred că are un efect pozitiv asupra noastră ca ființe gânditoare. sincer, m-am gândit de câteva ori să ”împănez” blogul meu foto cu câteva rânduri legate de anumite fotografii (mici povestioare care să fie în legătură cu imaginile postate) dar am ajuns la concluzia că aș strica totul ... :(
    spor în toate cele bune și plăcute lui Dumnezeu!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Permite-mi să te contrazic. Știu că ești campion la smerenie și umilință, dar cred că e timpul să te privești puțin și prin ochii noștri.
      Nu numai noi să vedem lumea prin ochii tăi, ci să vezi și tu din când în când cum te percepem noi, prin ochii noștri.
      Te-ai gândit vreodată cât ne-am putea folosi noi de acele câteva rânduri, picături de suflete, cum atât de frumos le numește Lili?

      Ștergere
    2. Florin, uneori , fotografiile spun singure povestea și nu au nevoie de cuvinte, lasă libertate celui ce le privește să-și imagineze o poveste. Alteori, cuvintele întregesc imaginile și sunt ca o ușă deschisă către sufletul celui care scrie, fotografiază!
      Iți mulțumesc pentru fotografiile postate!

      Ștergere
    3. eu trebuie să-ți mulțumesc pentru înțelegere și pentru timpul acordat blogului meu dar și pentru frumoasele gânduri lăsate acolo.
      pentru mine acel umil blog foto e ca un jurnal în care las câte un strop din frumusețile sau lucrurile interesante pe care le întâlnesc de-alungul călătoriei mele pe acest pământ, uneori mă întorc la postările mai vechi și retrăiesc anumite clipe pe care ”le-am pus în ramă”

      Ștergere
  2. Sunt întru totul de acord cu importanța jurnalelor, de orice tip ar fi ele. Eu am folosit de-a lungul timpului și jurnalul clasic și cel cu puncte (de tip Bujo) și mai nou, după cum știți, încerc să țin și un jurnal pe blog.
    Sigur că uneori mă tem că mă expun prea mult, fiind o fire foarte deschisă, dar nădăjduiesc ca Domnul să mă ferească de vreun neajuns.
    În rest, probabil că am ajuns la vârsta la care nu mai vreau să demonstrez nimănui nimic și mă tem din ce în ce mai puțin de ridicol.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daniela, deseori, trecem prin filtru nostru , ceea ce citim! Și avem in noi, tendința de a judeca, de a da sfaturi, de emite păreri,de a crede că știm mai bine cum stau lucrurile sau cum ar trebui sa stea..E ușor atunci, să rânești! Cuvintele dor al naibii de tare!
      De aceea, cred, a scrie, într-un jurnal intim, lucurile cu adevărat intime, care țin de dezvoltarea ta emoțională, de povestea ta, trebuie să rămână ascunse privirilor.
      Când scriem, avem grijă să fim , oarecum corecți...Ne punem niște bariere și e firesc așa... Fiecare din noi, protejăm o anumită imagine a noastră în lume! Jurnalul, îti dă libertatea
      să-ți așterni gândurile, fără bariere!
      Și nu trebuie să demonstrezi cuiva ceva, ci ție însăți! Și faci acest exercițiu în fiecare zi, chiar fără să-ți propui. Pentru că vrem să creștem, vrem să evoluăm, vrem să fim acceptați, iubiți!
      Mulțumesc pentru ceea ce împarți cu noi, cu fiecare postare!

      Ștergere
    2. Probabil că sunt deja foarte obosită pentru că nu-mi dau seama dacă-mi mulțumești sau mă cerți. :))
      Dacă ți-am greșit cu ceva, chiar și fără să vreau, te rog din suflet să mă ierți!

      Ștergere
  3. Si mie mi se pare important a avea un jurnal. Am incercat initial acel bujo Jurnal, insa acesta a devenit agenda mea de zi cu zi (indispensabila, de altfel), dupa care am incercat sa scriu pe hartie, dar nu a mers. La final, ca o ultima incercare, l-am incercat pe cel electronic. Se pare ca acesta mi se potriveste cel mai bine. Acolo pot scrie orice.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ioana, și eu am încercat Bujo, dar mi-a fost greu cu toate chestiile pe care trebuia să le rescriu...Am rămas la jurnalul clasic, doar că mai și desenez în el, mai scriu citate, versuri, pun fotografii, lipesc stikere.
      Să găsim metoda care ne poate fi de folos în a ne cunoaște mai bine, în a fi mai organizați, productivi!

      Ștergere

Te bucură creștine

  Te bucură, creștine, începe postul mare! E vremea împăcării cu toți ce te-au hulit,  Împacă-te cu tine și cu aceia care,  Fără de voie poa...