Translate

joi, 4 iulie 2024

Franz Kafka

 


Franz Kafka este unul dintre cei mai importanţi şi mai traumatizaţi scriitori ai secolului XX. Scriitor  de limbă germană, evreu,  originar din Praga. Reprezentant remarcabil al prozei moderne, a exercitat o influență covârșitoare asupra literaturii postbelice. Cu mesaje adesea codificate în parabole ce pot genera multiple interpretări, operele sale se caracterizează printr-o viziune halucinantă, grotescă, tragicomică asupra realității, caracteristică expresionismului și suprarealismul.

S-a născut la 3 iulie 1883 la Pragași a decedat pe 3 iunie 1924, la Klosterneuburg( Austria).

A fost funcţionar întreaga şi scurta lui viaţă. Operele sale literare ("Procesul", "Castelul", "America", "Metamorfoza", "În faţa legii") descriu absurdul şi tragismul lumii tehnicizate & birocratizate în care trăim. 

În 1909, Kafka a debutat literar cu o colecție de opt schițe (Contemplare), publicate în revista literară Hyperion din München. A întreținut, între 1912 și 1917, o corespondență asiduă cu Felice Bauer, cea care i-a fost de două ori logodnică, iar apoi, începând cu 1920, a corespondat cu Milena Jesenská, o cunoscută scriitoare cehă, care i-a tradus în cehește câteva povestiri. În ciuda numeroaselor sale iubiri și pentru a se dedica scrisului, Kafka a rămas toată viața celibatar, la fel ca multe din personajele sale.

Într-o scrisoare către Max Brod, pritenulKafka său, spune: “Nu m-am răscumpărat prin scris. Toată viaţa mea am murit, iar acum voi muri cu adevărat“.

În ultima scrisoare, către acelaşi: 

“Dragă Max, ultina mea dorință: tot ce găsești în urma mea, sub formă de jurnale, manuscrise, scrisori de-ale mele sau străine, desene și așa mai departe, să le arzi în întregime, fără să citești". 

Max Brod nu i-a respectat dorinţa, din fericire pentru posteritatea marelui său prieten.

O mărturie despre Kafka: 

“Lucruri cât se poate de simple el nu le poate înțelege. Este lipsit de cel mai elementar adăpost, de cel mai mic refugiu. De aceea este expus lucrurilor care pe noi nu ne ating. Este ca un om gol într-o lume a îmbrăcaților.”

(Milena Jesenská, Scrisoare către Max Brod, 1 august 1920).

A murit la doar 41 de ani, bolnav de tuberculoza  la  data de 3 iunie 1924, la Klosterneuburg, Austria Inferioară, Austria.

Citate Kafka:

“Mi-a fost rușine de mine când am realizat că viața este o petrecere cu costume, iar eu am participat cu chipul meu adevărat”. 

“O carte trebuie să fie ca un topor de gheaţă care să spargă mările îngheţate din sufletul tău.”  

“Aceia care păstrează capacitatea de a aduna frumusețea, nu vor îmbătrâni niciodată!"

         “Timpul care ti-e dat este atât de scurt, încât dacă pierzi o secundă ți-ai perdut deja toata viața, fiindcă nu este mai lungă;e doar atât de lungă cât timpul pe care îl pierzi.”

“Tot ceea ce iubești se va pierde probabil, dar în final iubirea se va întoarce într-o altă formă.”

“Atâta timp cât nu încetezi să urci, treptele nu se vor termina; sub paşii tăi care urcă, ele se vor înmulţi la nesfârșit ."


"Omul nu poate vorbi despre Dumnezeu. În cel mai bun caz, poate vorbi cu Dumnezeu."

Surse : Wikipedia, Facebook 

***

Citit cu pasiune, în ultimii ani de liceu,  la recomandarea minunatului profesor de filozofie!

 Aș reciti Kafka să  pot împărtăși  cu fiica mea, idei.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 Crede în tine   "Să crezi în tine! Să întinzi mâini şi să îmbrăţişezi oameni – să plângi şi să râzi. Să cazi, dar să nu renunți la lup...